Amit a hajópadló és a svédpadló közti különbségekről tudni kell


Hajópadló, svédpadló? Van egyáltalán különbség?

A hajópadló karakterében rendkívül hasonló a svédpadlóhoz, ugyanakkor számos apróságnak vélhető, mégis jellegzetes különbség van köztük. Különösen igaz ez, ha az minőségi svédpadlókkal hasonlítjuk össze ezt a burkolat típust. Sokan nem is ismerik a két külön kategóriát, ezért azt gondolják, hogy minden hajópadló ami hosszú, egyenes és egymás mellé fektetett lapokból áll. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ez a két hagyományos típusú melegburkolat mind anyaghasználatban, minőségben és mérettartományban is megkülönböztethető. Éppen ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat, amiket a hajópadlóról tervezés előtt tudni kell, ahhoz, hogy a számunkra legmegfelelőbb fapadlót választhassuk. 
 

A hajópadló jellegzetességei

A hajópadló a piacon megtalálható talán egyik legolcsóbb tömörfa burkolat. Árelőnye nem csak olcsó alapanyagának köszönhető, hanem annak is, hogy lerakását vásárlói rendszerint saját kezűleg végzik el. Ezen felül egyes hajópadló típusok esetében megkülönböztetnek minőségi A, B és C osztályokat, melyek szintén befolyásolják a padló négyzetméterárát. Az A minősítéssel rendelkező faanyag a legjobb minőséget képviseli, míg a B és C kategóriák alsóbb minőségi osztályokba tartoznak. Bár a fa szilárdsága az egyes kategóriákban megegyezik, a B és különösen a C osztályzást kapott faanyagban repedések, elszíneződések, akár még rovarkár ért hajópadló szálak is lehetnek. Utóbbi C kategóriát sokszor csupán olyan helyekre javasolják, ahol nem látható a padló felülete. Ezzel szemben a minőségi svédpadló minden esetben kiváló, válogatott keményfa alapanyagból készül, ahol a mintázat szortírozása csupán a különböző esztétikai igények kielégítése érdekében történik.
 

Hajópadló méretek

A hajópadló anyagvastagságát tekintve már 18 mm-től elérhető, de a leggyakoribb, hogy 19-20 mm-es vastagságban készülnek. Bizonyos cégeknél elérhető ennél jóval vastagabb, 24mm-es verzió is, amely esetében komolyan figyelnünk kell az aljzat kialakítására, hiszen napjainkban, különösen az új építésű ingatlanok esetében sokkal inkább a vékony kialakítású melegburkolatokra van szükség. A hajópadló lapok szélességi tartománya jellemzően 110 és 170 mm között mozog, amiből is a leggyakoribb típus a 140 mm széles. Ilyen tekintetben van némi hasonlóság a svédpadlóval, különösen az alsóbb tartományokban, hiszen EDELHOLZ kínálatában megtalálható padlótípusok 125 mm-től 240 mm -es szélességig választhatók.
A hajópadló egyik legjellegzetesebb tulajdonsága a padlószálak hosszúsága. Szinte minden gyártónál és forgalmazónál 4 m hosszú lapokat vásárolhatunk, ami rendkívül mutatós ugyan, mégis számos nehézséget okozhat a lerakásnál. Éppen ezért, az EDELHOLZ minőségi svédpadlói maximum 290 cm-es hosszúságban készülnek, de a standard ajánlott hosszúság a 230 és 240 cm, a könnyebb és precízebb lehelyezés, és a kifinomultabb kiosztási rend érdekében.  
 
 

A hajópadló felületi kidolgozásai

A halópadló lapjainak felülete jellemzően egyenesre gyalult, sima, kezeletlen fafelület. Játékosságát csupán a természetes fenyőfa erezetének és ághelyeinek mintázat adja. Ennek előnye, hogy jól takarítható, hátránya viszont, hogy nem kínál variációs lehetőségeket, amelyek gazdagíthatnák az enteriőrt, továbbá nehezen alkalmazható bizonyos stílusjegyek mellett. Így a hajópadló felületi kidolgozását tekintve is alul marad a minőségi svédpadlóval szemben, hiszen az EDELHOLZ kínálatában számos felületi kidolgozás megtalálható. Ezt nem csupán a sok éves hagyományokra visszatekintő szaktudásunk és gyártás technológiánk teszi lehetővé, hanem az is, hogy az EDELHOLZ által gyártott minőségi svédpadlók kizárólag kiváló minőségű magyar tölgyből, vagy igény esetén kőrisből készülnek.
A hajópadló másik hátránya a svédpadlóval szemben, hogy a legtöbb forgalmazó és gyártó csupán natúr kivitelben, vagy egy-két színvariációban készíti padlóit, így lehetőségeink igencsak kötöttek hajópadló választása esetén. Különösen, ha belegondolunk, hogy az EDELHOLZ kínálatából közel 220 különböző kivitelből választhatunk tömörfa padlót.
 

A hajópadló és a svédpadló anyaghasználata

A hajópadlók hagyományosan tömör fenyőfából készülnek. A legelterjedtebb alapanyagul szolgáló fafajok a lucfenyő, borovi fenyő és a vörös fenyő. Nézzük milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a hajópadlóhoz használt fafajtának. A fenyő a puha fafajták kategóriájába tartozik, amely karakteréből adódóan könnyebben kopik, viszont rendkívül jó hőszigetelő tulajdonságokkal bír, ezért is alkalmazzák nyílászárók készítésénél. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően hőérzetünk mindig kellemes lesz, ha hajópadlót választunk otthonunkba. Azonban, ha padlófűtésre szeretnénk fektetni a lapokat, nem jó választás ez a burkolat típus. Ennek oka az alapanyagként felhasznált fenyőfa jó hőszigetelő tulajdonsága. Hiszen a fenyő nem csak a hideget tartja kint, hanem a padlófűtés melegét is maga alá zárja majd az ebből készült hajópadló. Ezért azoknak, akik ezt a fűtés típust választják mindenképp a tömör, kemény fából készült EDELHOLZ svédpadlót, vagy a nagyméretű halszálkákat ajánljuk. Ezek mindegyike, készüljön tömör tölgy, vagy igény szerint kőrisfából rendkívül jó hővezető tulajdonsággal rendelkezik, legyen Triplex, Duplex vagy teljes keresztmetszetében egy faanyagból készült verzió.
 

Hajópadló fektetése, a hajópadló lerakása

 
A hajópadló szálak fektetési módja mind megjelenését, mind lehelyezését tekintve rendkívül egyszerű. Olyannyira, hogy az egymás mellé, eltolás nélkül kiosztott lapokat könnyen és gyorsan lerakhatjuk, akár házilag is. A 4 méter hosszú elemeket pedig a szoba méretének megfelelően vághatjuk le a végeken. A hajópadló látványa egységes letisztult felületet mutat majd, amelyre később házilag vihetjük fel a felületkezelést, színezést.  
 

A fózolás fontossága

A fózolás a padlólapok felső éleinek két oldalon való 45 fokos levágása. Ezáltal az egyes lapok közt kis hézagok keletkeznek, amelyek vizuálisan is szétválasztják egymástól a padlólapokat. Emellett az esztétikai funkció mellett, védelmezik a padlót, hiszen kevésbé válnak az élek sérülékennyé, ami különösen fontos, ha a puha fából készült hajópadlót saját kezűleg szeretnénk majd lerakni. Ezekkel a vékony hézagokkal kapcsolatban gyakran alaptalanul alakul ki az a félelem, hogy majd kevéssé lesznek tisztíthatók. A gyakorlat valójában azt mutatja, hogy semmilyen nehézséget nem okoz ez az élkidolgozás a fapadlók esetében.
A kétoldalon való fózolás mellett jellemző még a négy oldalú fózolás is, amelyet azonban a hajópadló esetében nem igen alkalmaznak. Ennek oka, hogy a négyméteres laphosszból szinte egész biztosan vágnunk kell majd a lerakásnál. A végeken fózolatlan szálakat pedig levágás után, bármilyen méretben és kiosztásban használhatjuk majd.
 

Mikor válasszunk hajópadlót és mikor svédpadlót?

Összességében a hajópadló kiváló megoldás lehet, ha gyors, egyszerű és homogén felületet szeretnénk létrehozni, emellett pedig nem riadunk vissza a saját kezűleg elkészített megoldásoktól. Ha azonban hosszútávú megoldást, és magas esztétikai minőséget képviselő fapadlót szeretnénk lerakni otthununkba a hajópadló kínálta egyszerű kiosztású felülethez hasonlóan, akkor a minőségi svédpadló számunkra a legjobb megoldás. Ez utóbbi ugyan szakértő lerakását igényli, mégis a kemény tölgy, vagy igény esetén kőrisfa tartóssága, illetve az elérhető kész felületkezelt variációk, hosszú távon praktikusabb és esztétikailag tökéletes megoldást nyújtanak. Végül pedig ne feledkezzünk meg róla, hogy ha padlófűtést tervezünk otthonunkba, csak kemény fából készült padlóval borítsuk járó felületeinket.